چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ - 2024 December 04
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
۱۳ آذر (روز صنعت بیمه) فرصتی است که دستاورد‌های صنعت بیمه زیر ذره بین قرار گیرند. شرکت بیمه پارسیان، در بیش از دو دهه‌ای که از عمرش می‌گذرد، چیدمانی متنوع از این دستاورد‌ها را برای خود فراهم کرده است.  
کد خبر: ۷۲۹۸۵

تیتر20 - بیش از 2 دهه از راه اندازی بیمه پارسیان می گذرد. از حوالی سال 1380 بود که آرام آرام بیمه های خصوصی در ایران پس از انقلاب اسلامی پا می گرفتند. قانون سیاست های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی زمینه حضور بخش خصوصی در صنعت بیمه را فراهم کرد. 


در این بیش از 21 سال که از تاسیس بیمه پارسیان می گذرد، صنعت بیمه تحولاتی را تجربه کرد؛ مانند فروش برخط بیمه نامه، پرداخت برخط بیمه نامه، اعلام برخط خسارت و صدور برخط درخواست بازدید اولیه خودرو. 


بازتعریف خدمات بر روی وب 
بیمه پارسیان، یکی از شرکت هایی است که این تحولات را بر روی سامانه های جدید خود پیاده کرد تا یکی از شرکت های پیش رو در زمینه پکیجینگ محصولات بر بستر وب باشد. 


وب اپلکیشن های پارسیان در لاین «چتر همراه پارسیان» و در قالب محصولی به نام «پارسی نو» پکیج و به بازار عرضه شده است. 


خرید بیمه نامه های پرتقاضا، مدیریت بیمه نامه ها، تشخیص خسارت خودرو با بارگذاری تصویر و اعلام خسارت ثالث، بر روی پارسی نو به راحتی اجرا می شوند. 


این شرکت سامانه ایوان را هم تجهیز کرده است تا مسیرهای فرخواندن خدمات در کانال های مختلف مبتنی بر وب اپلکیشن، توزیع شوند. برای نمونه پرداخت اقساط بیمه نامه را می توان هم از روی پارسی نو فراخواند و هم از روی ایوان. 


بازار محصولات پارسیان 
بیمه پارسیان در توسعه محصولات خود از پلتفرمی مبتنی بر «کمیته محصول» بهره می برد. در این کمیته، محصولات پیکیج و بر مبنای کسب و کار (شبکه توزیع کالاهای تند مصرف)، بر مبنای بخش های اجتماعی (ویژه مدارس)، بر مبنای سبک زندگی و زندگی (ویژه سفر و طرح های بیمه ای زندگی)، طراحی شده اند. 


برای نمونه در بیمه شبکه توزیع کالاهای تند مصرف، از از زنجیره تولید، عمده فروشی، خرده فروشی و فروشگاه های عرضه کالاهای فسادپذیر و تندمصرف حمایت می شود. 


کمیته محصول همچنین محصولاتی مانند بیمه زندگی مستمری، بیمه مکمل حوادث رانندگان و بیمه حوادث ورزشی، را طراحی کرده است. 
محصولاتی دیگری مانند وام بیمه برای پرداخت حق بیمه های زندگی و پرداخت یکجای و پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه بیمه های زندگی، از دیگر محصولات طراحی شده در کمیته محصول است. 


کاهش ریسک در پرتفوی
کاهش ریسک پرتفوی یکی از بنیان هایی اصلاحات بلندمدت بیمه پارسیان است. اصلاح پرتفوی به دلیل شرایط اقتصادی کشور دشوار است. در ایران، بیمه های تجاری عمدتا در قالب ارائه دهنده بیمه نامه های درمان، ثالث-اجباری و بدنه خودرو جا افتاده اند. 


کاهش ریسک در پرتفوی بیمه ها اما ایجاب می کند که بیمه نامه های رشته های دارای نسبت خسارت پایین تر، در بازاریابی فروش محصول گنجانده شوند. 
بیمه پارسیان، برای کاهش ریسک های خود دست به اصلاحاتی در پرتفوی 1402 خود نسبت به سال 1401 زد. برای نمونه میزان حق بیمه تولیدی رشته هواپیما در پرتفوی 1402 این شرکت نسبت به سال 1401، بیش از 754 درصد رشد کرده است. 


از آنجا که خسارت پرداختی بر روی رشته هواپیما در این بازه زمانی 14.7 درصد رشد کرده است، رشد 754 درصدی چشمگیر است.


میزان تولید حق بیمه هواپیما بیمه پارسیان در سال 1402، سهم از بازار این شرکت را به 8.7 درصد رسانده است. این رشته از بیمه پارسیان یکی از بالاترین سهم از بازارها را در پرتفوی بیمه پارسیان دارد.   


افزایش 52.2 درصدی حق بیمه تولیدی در رشته باربری در سال 1402 نسبت به 1401 از دیگر اقدامات مبتنی بر کاهش ریسک در پرتفوی بیمه پارسیان است. 


این در شرایطی است که میزان خسارت رشته باربری منفی 4.3 درصد در مدت مورد مقایسه بوده است. ضریب خسارت باربری در پرتفوی پارسیان در سال 1402 به 30.8 درصد می رسید اما در سال 1401 به منفی 0.4 کاهش یافت. 


سهم از بازار بیمه پارسیان 
با اصلاحاتی که در پرتفوی اعمال شد، در پرتفوی 6 ماهه ابتدای سال 1403 بیمه پارسیان، بیمه هواپیما بالاترین سهم از بازار را گرفته است. سهم بیمه هواپیمای پارسیان از بازار به 13 درصد رسیده است. 


پارسیان بر روی بیمه نفت و انرژی خود هم حساب ویژه ای را باز کرده است؛ به گونه ای که 7 درصد از سهم بازار را در 6 ماهه ابتدای سال جاری در اختیار داشت. 


بیمه شخص ثالث پارسیان هم در بازار عملکرد قابل قبولی را داشته است؛ به گونه ای که سهم از بازار آن به 6 درصد می رسد. این سه رشته بالاترین سهم از بازار را از کل پرتفوی بیمه پارسیان دارند. 


رشته های پرریسک در پرتفوی پارسیان کم رنگ هستند و سهم از بازار کمی هم دارند. برای نمونه در رشته بیمه کشتی، سهم پارسیان از بازار به 0.8 درصد می رسد. 


عملکرد در سال مالی 1403
بیمه پارسیان در سال مالی 1402، افزایش سرمایه از 1300 به 1600 میلیارد تومان را تصویب کرد تا با خیال راحت تری در سال 1403، وارد سودآوری شود. 


در 6 ماهه سال مالی 1402 هم عملکرد مالی این شرکت قابل توجه بود. سود عملیاتی بیمه پارسیان در دوره مالی منتهی به 31 شهریور 1403، 83 درصد افزایش یافته است. 


سود خالص هم رشد 81 درصدی را نشان می دهد. در حالی که هزینه های بیمه ای این شرکت 35 درصد رشد کرده است، افزایش درآمدهای بیمه ای رشد 51 درصدی را نشان می دهد. سود انباشته پارسیان هم رشد 68 درصدی را نشان می دهد. 

 

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز